Raja Yoga

YOGA LESSEN VOOR

Volwassenen (Raja Yoga) Kinderyoga
WO 20:00 – 21:30u
VR   10:00 – 11:30u
WO 14:30 – 15:45u
IN: Yogastudio Anandayogini, Rivierenlaan 223B, Lelystad

Aanmeldingsformulier

Yoga is een systematisch, oeroud systeem en de tijd zorgt voor de weldadige uitwerking. Door de beoefening van Raja Yoga, ofwel koninklijke yoga  zul je je na verloop van tijd koninklijk gaan voelen in je eigen paleis, je lichaam.

De docent helpt bij vragen of problemen en begeleidt je binnen je specifieke mogelijkheden en volgens je eigen tempo. De combinatie van orthodoxe inhoud en bijzondere aanpak heeft een verfrissend resultaat tot gevolg: je lichaam wordt zuiverder, gezonder en sterker, je klachten en kwalen verdwijnen en de kwaliteit van je concentratie schiet vooruit.

Yoga is geen starre discipline meer, maar een levend en boeiend geheel. Het is veel meer dan alleen maar lichaamshoudingen. We gaan ook uitgebreid in op de theoretische achtergrond.

De yogalessen worden gegeven voor beginners en gevorderden. Per groep wordt 1 les per week gegeven.

Kosten: 50 euro per maand.

Anita is opgeleid aan het Raja Yoga Instituut te Ilpendam door Ajita Barbier en is erkend Meester in de Raja Yoga. Ze geeft de basisopleiding Raja Yoga (van 1 jaar) en ook de docentenopleiding Raja Yoga (van 3 jaar).

Ook Jeroen Baldal, een leerling van Anita,  die momenteel al twee jaar de docentenopleiding volgt van in totaal 3 jaar, gaat nu het basisjaar Raja Yoga geven.

In de lessen komen alle acht aspecten van de yogaleer van Patanjali aan bod:

  1. Yama – morele principes
    • ahimsa – geweldloosheid
    • satya – waarachtigheid
    • asteya – eerlijkheid
    • brahmacarya – kuisheid
    • aparigraha – niet begeren
  2. Niyama – morele idealen
    • saucha – zuiverheid
    • santosha – tevredenheid
    • tapas – soberheid
    • svadhyaya – zelfstudie
    • ishvarapranidhana – overgave aan het Allerhoogste
  3. Asana – fysieke lichaamshoudingen
  4. Pranayama – energie oefeningen
  5. Pratyahara – onthechting van de zintuigen
  6. Dharana – concentratie
  7. Dhyana – meditatie
  8. Samadhi – stil gewaarzijn

Wil je meer weten of je opgeven voor Raja Yoga lessen, vul dat het contactformulier in.

9 gedachten over “Raja Yoga”

  1. De afgelopen 5 yogajaren waren erg leerzaam voor mij. Zowel in de lessen maar ook buiten de lessen om. Je merkt dat je in het dagelijkse leven een stuk rustiger bent en situaties beter kan overzien. Naast de vele assana’s word er indien gewenst tevens gemediteerd.
    Daarnaast is de sfeer gezellig en informeel in een kleine groep. Hierdoor is er veel aandacht voor jou als persoon. De yogadocent houdt goed rekening met de leerlingen. Zo heb ik een lichte vorm van scoliose, Anita zorgt ervoor dat sommige lessen juist hierop gericht zijn en dat is erg fijn. Voor mij wordt het nu tijd voor iets nieuws maar het is een ervaring welke ik zeker niet had willen missen!

  2. Mijn ervaring met Anita’s yogalessen zijn erg prettig. Anita is een vrouw met een warm hart en met gevoel voor humor. Ze heeft een goed inlevingsvermogen in de psychologie van haar leerlingen en geeft hen een verhelderend inzicht in hun eigen leven. Haar kennis is niet in de eerste plaats uit boeken. Als ze een soetra van Patanjali behandeld probeert ze dat altijd te relateren aan haar persoonlijke ervaring en de levenservaring van haar leerlingen. Dit schept een gemeenschappelijke band wat ik ervaar als een warm bad. Je voelt gewoon dat zij de yoga principes in haar leven regelmatig ervaart. Zo heeft ze ons al heel wat leuke anekdotes vertelt die ze meegemaakt heeft. Ook brengt zij ons respect bij voor alles wat leeft. Normaal zou je geneigd zijn een zilvervisje naar de andere wereld te helpen, niet zij. Ze heeft ons letterlijk de intelligentie van het diertje aangetoond door het te vragen een bepaalde kant op te lopen wat inderdaad gebeurde, vervolgens vraagt ze of het naar iemand anders wilde lopen en inderdaad het gebeurt. Dit laat de grootheid van haar bewustzijn zien op zeer kleine schaal, in dit geval de demonstratie van het yoga principe van geweldloosheid – ahimsa.

  3. De yogalessen van Anita zijn naast leerzaam en ontspannend ook erg gezellig. Deze gezelligheid zorgt voor een hele ontspannen en open sfeer. Anita besteed naast de verschillende houdingen ook aandacht aan meditatie en de theorie achter Raja Yoga. Door de aandacht voor de theorie achter Raja Yoga kwamen vaak leerzame en mooie gesprekken op gang. De lessen hebben mij de laatste jaren meer lichamelijke flexibiliteit gegeven en brachten mij ook elke keer weer extra positiviteit, plezier en ontspanning. Deze yogalessen hebben mij veel moois gebracht, bedankt Anita!

  4. Sinds 15 jaar beoefen ik yoga waarvan al meer dan 10 jaar bij Anita. Ik heb niet specifiek voor deze vorm gekozen maar deze past wel bij mijn persoon en mijn verwachtingen. Yoga heeft mijn leven veranderd, verrijkt. Het is een manier van leven die langzaam in je leven integreert, zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen. Je wordt soepel, je denkvermogen wordt positiever, je kijkt anders tegen dingen aan. En je komt in aanraking met mensen die anders leven. Zoals Anita. Biologisch eten, verantwoord eten. Ook geeft zij les in kleine groepen zodat er ruimte is voor persoonlijke aandacht. Tijdens een les, of erna. De meditatie technieken vind ik heel fijn. Even terug naar jezelf….weg van alle hectiek om je heen. Ik raad iedereen aan om yoga/meditatie te doen. Yoga heeft allang geen geitenwollen sokken imago meer. It’s a way of life!! Je voelt je beter, vrijer, gezonder! Liefs Maudy

  5. Ik zit nu ongeveer eenn jaar op yogales bij Anita en ik merk dat ik er nu meer open voor sta dan in het begin. Ik ervaar meer ontspanning, meer rust, minder stress en een positievere houding. Door de meditatie heb ik me leren concentreren. Een keer had ik een ervaring van een blauwe cirkel met wit licht en het leek of ie omhoog ging. De sfeer tijdens de lessen is heel gezellig.

  6. Ik zit nu 13 jaar op Raja Yoga bij Anita de Harde in Lelystad op de rivierenlaan.
    Anita is een geleerd meester in de Raja Yoga en geeft mij al voor jaren een meestersopleiding.
    Elke woensdag avond komen we voor 1,5 uur bij elkaar om helemaal tot lichamelijke en geestelijke ontspanning te komen. Naast ontspanning zijn de yoga oefeningen een goede training voor de spieren en zorgt het voor lenigheid. In het laatste half uur leren we de achtergrond van yoga, meditatietechnieken, pranayamas en nog veel meer. Ik leer over het bewustzijn van het leven zoals rust creëren in je dagelijks leven en verlost van stress.
    Na 13 jaar ga ik elke week nog met ontzettend veel plezier naar de yogales. Anita is een geweldige lerares met veel wijsheid. Daarnaast is Anita prettig om naar te luisteren en is ze ook gezellig, begripvol, behulpzaam en iemand om mee te lachen.
    Als je echt wat over yoga wil leren en daarnaast ook het profijt wil hebben van de oefeningen voor je lichaam en geest, dan raad ik zeker aan om op haar les te gaan!

    (trouwe leerling)

  7. Ik zit nu bijna een jaar op yoga en merk dat ik veel rustiger geworden ben in mezelf en veel bewuster in het leven ben gaan staan. Yoga heeft me hierbij geholpen. Tijdens meditatie merk ik dat ik moeite heb me te ontspannen, dus dit is een goede oefening voor mij. De pranayama’s vind ik lastiger. De sfeer tijdens de les is erg leuk, het is meer dan alleen een yogales (-;.

  8. Yoga hoort voor mij bij de zorg voor mijn lichaam, maar ook voor mijn geest. Het is prettig om te doen, het houdt je soepel en geeft rust. Even weg uit de hectiek van alle dag en je verbinden met de essentie van het leven. Het maakt je bewuster en positiever en helpt om ook in het dagelijks leven meer rust en innerlijke zekerheid te vinden.

  9. Na een jaar yogales merk dat ik me steeds beter leer ontspannen. Ik zie er iedere keer naar uit. Tijdens de meditatie ervaar ik mooie lichten, even los komen van alles. Een ervaring die denk ik nog lang niet is uitgeput. De sfeer tijdens de les is gezellig, leerzaam, lachen en vooral veel delen met elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *